GLOSARI:
He anat recopilant algunes definicions que hem de coneixer en la nostra matèria. Aquest glossari pretén créixer a poc a poc a mesura que avance el curs.
![]() |
Font: Pixabay. CC0 Creative Commons |
Acromàtic:
Que no té un component cromàtic. Sense color.
Aquarel·la:
Tècnica de dibuix amb pinzell basada en l'ús de pigments secs lligats amb goma aràbiga i solubles en aigua. Les aquarel·les s'usen banyant el pinzell amb aigua i passant-ho després sobre les pastilles seques d'aquarel·la, que solten el pigment.
Aglutinant:
Qualsevol substància que s'usa per a mantenir cohesionades altres substàncies dins d'un fluid. En les tintes i pintures s'usen aglutinants per a mantenir la cohesió entre els pigments i el fluid que els transporta (dissolvent).
Les qualitats de l'aglutinant proporcionen a les pintures i tintes moltes de les seues característiques. Són un factor essencial en el temps d'assecat, en l'opacitat final, en la resistència a la llum i el fregament, en la flexibilitat de la capa de vernís, tinta o pintura...
Aiguarràs:
Dissolvent per a pintures derivat del petroli. Producte destil·lat del petroli cru. Com a diluent té propietats similars a la trementina i val com a substitutiu de menor cost. No obstant això, com a dissolvent per a resines la seua acció és de pitjor qualitat i resultats. És bastant volàtil i inflamable.
Harmonia:
En disseny gràfic i art, la combinació d'elements de forma equilibrada sense que cap predomine de manera que semble inadequada. Una composició o disseny harmoniós provoquen sensació d'unitat, que tot flueix apropiadament i que tot està en el lloc adequat.
El contrari d'harmonia és descompensació, desequilibri o dissonància.
No tots els dissenys o obres artístiques precisen harmonia per a aconseguir el seu objectiu. Moltes vegades és al contrari.
Bolígraf:
Utensili per a escriure que consisteix en un tub buit de plàstic o de metall amb un dipòsit cilíndric d'una tinta viscosa en el seu interior i una boleta metàl·lica en la punta que gira lliurement i fa eixir la tinta de forma uniforme.
Cavallet:
Suport vertical amb una zona horitzontal que s'usa per a subjectar quadres en posició horitzontal a l'altura d'un ésser humà. En facilitar el seu accés, els cavallets s'usen per a pintar o restaurar els quadres. Els cavallets portàtils solen ser trípodes, però els més resistents són armadures verticals.
Cal·ligrafia:
L'ús de l'escriptura manual amb finalitats formalment artístiques. La diferència entre cal·ligrafia i literatura és que aquesta pretén que el contingut siga artístic, mentre que la cal·ligrafia cerca la bellesa o art de la forma mateixa, encara que sempre se cerca que el missatge transmés siga tan elevat com la seua forma.
Carbonet:
Pals de fusta (usualment bruc o sauce) carbonitzada en absència d'aire. S'usa com a material de dibuix per a esbossos i dibuixos en general. És de fàcil traç i difuminació, permetent un treball en grisos molt delicat. Es ven directament com a pals de diferent grossor o en forma més elaborada, com a llapis amb la mina feta amb aqueix material.
Els treballs al carbonet es deterioren amb molta facilitat i necessiten vernissos fixadors. També es produeixen carbonets en alguns colors diferents del negre, però sempre en tons foscos.
Cartó ploma:
Placa fina de poliestiré (suro blanc) coberta per tots dos costats de paper setinat que s'usa per a muntatges de dissenys en presentacions. El seu poc pes i rigidesa relativa ajuda a mostrar els dissenys desplegats i sense arrugues.
Quan es presenten a un client, els projectes de disseny gràfic es fixen al cartó ploma, mitjançant alguna cola en aerosol.
Cartolina:
Material que s'usa com a suport en impremta i escriptura molt similar al paper però de major gramatge i grossària, sense arribar a la rigidesa del cartó. De forma aproximada, se sol considerar cartolina als materials de gramatge entre 150 gm/m2 i 450 gm/m2, encara que segons les normes ISO, la diferenciació comença a partir dels 224 g/m2.
Catàleg:
En arts gràfiques i publicitat, un document amb la llista i la descripció més o menys elaborada d'un conjunt de productes. Donat la seua grandària, quan es tracta d'un catàleg imprés és usual que tinga la forma de xicotet llibre o, almenys, de fullet. És costum incloure una imatge, el nombre de referència, les característiques tècniques essencials, el preu i la disponibilitat. En la majoria dels casos, la seua distribució és gratuïta.
Cian:
En la "síntesi sustractiva de formació dels colors, un dels tres colors primaris (juntament amb magenta i groc). Un filtre cian anteposat a una llum blanca elimina el component roig d'aquesta llum. Dit d'una altra manera: Alguna cosa que absorbeix el roig i retorna els altres colors en rebre una llum blanca, és de color cian. Descrit de forma simple, el color cian és una espècie de blau mitjà brillant.
Collage:
Tècnica artística en dues dimensions de l'època moderna basada en la combinació de retallades de paper, trossos de tela, imatges de revistes, pàgines de llibres, bitllets de tren o materials similars que es peguen junts per a formar una nova composició. El terme és un gal·licisme derivat de la idea de 'pegar'.
Quadern:
Grup de fulles en blanc unides per una vora que s'usa per a apuntar o dibuixar coses a mà. Les fulles poden portar dibuixada alguna pauta per a ajudar a l'ús (normalment línies o quadrats). Les fulles poden estar cosides, engrapades, unides per anelles o un moll.
Fixador:
Els fixadors, tan líquids com és spray s'utilitzen per a fixar i millorar l'adherència dels pastissos, carbonets i altres pigments volàtils.
Gramatge:
La densitat del paper mesurada en grams per metre quadrat. Usualment, a major gramatge, més qualitat. El paper d'oficina corrent, per exemple, sol tenir un gramatge de 70 a 80 grams per m2.
Llenç:
En pintura, una tela forta (de lli o cànem) que es posa sobre un bastidor com a base d'un quadre per a pintar sobre ella.
Mesa de llum:
Mesa la part superior del qual és un cristall que porta sota una superfície plana translúcida, il·luminada des de la seua part posterior de forma difusa amb fluorescents.
Monocromàtic:
Aquest compost per un només color, encara que puga tenir diversos graus i intensitats:
Paper d'estrassa:
Paper gruixut i bast, molt resistent a l'esquinçada i les estirades que se sol usar per a embalatges, paqueteria i embolicar diferents materials. No porta blanquejants, per la qual cosa el seu color habitual és marró clar.
Paper verjurat:
Tipus de paper d'escriptura i impremta generalment de bona qualitat amb una textura formada per fines ratlles longitudinals, visibles fins i tot de besllum. Aquestes línies les crea un cilindre de filigrana que porta filferro durant la fabricació del paper.
Passe-partout:
Vora ornamental de cartó, paper o tela que es posa al voltant de l'original per a facilitar el seu enmarcación i, sobretot, ressaltar-ho. Un paspartú no ha de danyar l'original i la seua proporció i color han d'ajudar a destacar-ho, no competir amb ell.
Profunditat de camp:
En òptica i fotografia, la distància en la qual els objectes als quals apunta una lent tenen enfocament. A major profunditat de camp, major és la distància que hi ha entre l'objecte enfocat més proper i el més llunyà. La profunditat de camp està relacionada amb la distància focal d'un objectiu i l'obertura de diafragma: A menor obertura de diafragma (nombre f més alt), major profunditat de camp. A menor distància focal, major profunditat de camp, per açò els teleobjectius tenen menor profunditat de camp que els grans angulars.
Setinat:
En parlar de paper, cartolina o materials similars, que té una superfície molt llis i suau que reflecteix la llum però no de forma especular (que seria "brillant") sinó més aviat difusa (setinada). Al tacte té un acabat sedós i suau, no aspre ni gomós.
Saturació:
És la intensitat d'un matís específic. Es basa en la puresa del color; un color molt saturat té un color viu i intens, mentre que un color menys saturat sembla més descoloriu i gris. Sense saturació, un color es converteix en un to de gris.
Tinta xinesa:
Denominació genèrica d'un tipus de tinta per a dibuix de base aquosa feta de negre de carbó. Com a aglutinant sol portar bórax, goma aràbiga o similars. El seu color és negre i s'usa des de temps molt antics.
Fonts:
Gran llibre de dibuix Artístic. J.M Parramón.
https://rayonesyborrones.weebly.com/vocabulario-baacutesico.htm
http://www.glosariografico.com
Comentarios
Publicar un comentario